کد مطلب:316996 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:355

ام البنین مادر قمر بنی هاشم
بخش عمده زندگانی حضرت ام البنین علیهاالسلام را از كتاب «چهره درخشان قمر بنی هاشم ابوالفضل العباس علیه السلام» تألیف علی ربانی خلخالی برگرفته ام.

پس از آنكه امیرالمؤمنین علی علیه السلام به سوگ حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام نشست، برادرش عقیل را مأمور ساخت تا از تبار شجاعان و دلاوران، همسری را برایش برگزیند. عقیل، فاطمه كلابیه كه بعدا به ام البنین علیهاالسلام مشهور شد را برای حضرت علی علیه السلام برگزید. قبیله و خاندان بنی كلاب در شجاعت بی نظیر بودند. حضرت



[ صفحه 18]



امیرالمؤمنین علیه السلام این انتخاب را پسندید و عقیل را برای خواستگاری نزد پدرم ام البنین علیهاالسلام فرستاد. پدر كه از این وصلت مبارك در پوست خود نمی گنجید موضوع را با دختر خود در میان گذاشت و او نیز با سربلندی و افتخار تمام پاسخ مثبت داد و به این ترتیب پیوندی همیشگی و مقدس بین او و مولای مظلومان و متقیان علی علیه السلام برقرار گردید. امام علیه السلام در وجود و شخصیت همسر تازه اش عقلی سترگ و سالم، ایمانی والا و استوار، ادبی نیكو و صفاتی پاك و كم نظیر مشاهده نمود و به همین جهت او را گرامی می داشت و از صمیم قلب در حفظ حرمت و جایگاه ارزشمند وی كوشش فراوان نمود.